dinsdag 13 december 2022

RECYCLEBARE KERSTKAARTEN 2022

Het is weer december en dus weer tijd om wat oude textiel te recyclen tot kerstkaart.
Vorig jaar had ik kerstballen gemaakt, dus dit jaar worden het kerstbomen, maar met een twist.


Eerst een kerstboom getekend op glitter knutselfoam.


Met een scherp hobbymesje uitsnijden en voorzien van dubbelzijdig plakband. Snij ook het plakband met de beschermlaag door, maar laat alle delen in elkaar zitten. 


Verwijder eerst de beschermlaag van de kerstboom en leg het geheel op een passende ondergrond. Hierdoor zit de kerstboom precies op z'n plek.


Verwijder nu de beschermlaag van de achtergrond en plak deze ook op een passende ondergrond.
Ik heb voor de ondergrond acrylplaat gebruikt, maar het kan ook op multiplex o.i.d. geplakt worden.


De stempels zijn klaar, dus tijd om een oud kledingstuk te recyclen. Van een oude broek de pijpen afgeknipt en in stroken geknipt. En dan kan het kliederen met verf beginnen.



Ik heb op een stukje acrylplaat wat verf gedaan en ga dit met een sponsje aanbrengen, zodanig dat de verf zich een beetje mengt op mijn stempel. Dat geeft een mooi effect!
Ik heb een hulplijn getrokken, zodat ik een beetje recht blijf. Da's handig als ik later ga snijden.



Ook voor de kerstboom meng ik de kleuren op het stempel. Je kunt allerlei merken textielverf door elkaar mengen, mits het maar dezelfde basis heeft; in dit geval acryl. Overigens zijn alle verfproducten op de foto's te koop bij "Textielverf en meer", maar dat geheel terzijde.


Nog wat "ballen in de boom hangen" met een bolletjes-sjabloon en dan kan het geheel drogen en gefixeert worden.


Ik had bedacht dat de kerstbomen alleen een randje zouden krijgen en de achtergrond pebbles, zodat de boom wat omhoog zou komen en meer op zou vallen.


Een oud tafelkleed (met onuitwasbare vlekken) door de printer gehaald en daarna gesprayd met textielspray (echt het betere kliederwerk!). 
Alles op maat snijden, tegen elkaar lijmen en met een mooi groen wolletje (fout!) afwerken.
Om weer 'ns wat anders te doen, heb ik gekozen voor twee halve kerstbomen aan de rand in plaats van eentje in het midden.


Tja, en dan lijkt je kaart ineens meer op een bokaal dan op twee halve kerstbomen. Oeps... de negatieve ruimte wordt een object. De rand had beter geel kunnen zijn dan groen.
Met de tekst tussen de bomen wordt het bokaal-effect wel wat minder; gelukkig mag ik ze allemaal wegsturen...

Afgelopen jaar heb ik weinig op mijn blog geplaatst, maar hoop daar in 2023 toch wat verbetering in te brengen. Ik wens al mijn lezers in ieder geval hele fijne dagen en een heel gezond en creatief 2023!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten